TOPlist

Cyklovýlet do první republiky

8. května 2018 v 20:24 | Lea |  Zuřivá reportérka v akci
Dneškem jsem oficiálně zahájila novou cyklistickou sezonu. A protože jsem na kole neseděla půl druhého roku, chtělo to nějakou opravdu stylovou akci pro velkolepý rozjezd. Naše divadlo pořádá již tři roky po sobě tématické cyklojízdy. Jde o krátkou vyjížďku na kolech. Většinou je trasa navržena tak, aby ji zvládly i menší děti a byla tak vhodná jako pojetí rodinného výletu. Kromě toho je také součástí nové krásné tradice nějaké téma. Herci z divadla jezdí v kostýmech. Už si nepamatuji, jaké bylo téma úplně první cyklojízdy, ale v loňském roce to byli námořníci. Hodně mně mrzelo, že jsem to prošvihla. Námořnický styl by se u mně ve skříni rozhodně našel a to v nemalé míře. Když jsem si tehdy slibovala, že příští rok určitě pojedu, věděla jsem také na beton, že bude i téma, se kterým bude trochu kříž. A taky že byl. Téma letošní cyklojízdy byl "Rok 1918". Čili v širším pojetí první republika...

Vymyslet kostým. Ono se to divadelníkům snadno řekne. Se spoustou garderoby a kostýmním výtvarníkem při ruce to zvládne kdekdo. Zato obyčejný smrtelník si musí poradit s tím co najde doma, možná ve skříni u babičky. Kupovat si totiž něco, co budete mít na sobě jedenkrát v životě je silně neekonomické. Musím tak uznat, že téma bylo opravdu složité.
Kostým nebyl sám o sobě podmínkou, rozhodně byl ale vítán. Nechtěla jsem kazit legraci. Jsem koneckonců pro každou špatnost. Navíc, má-li to být moje první jízda po dlouhé době, ať je tedy se vším všudy. Jen vymyslet v čem pojedu. Vrtalo mi to dlouho hlavou. Hlavní dilema spočívalo v rozhodnutí, zda jet v dlouhé sukni "za dámu" anebo využít výhodu maškarní jízdy a vyrazit v chlapském oděvu. Abych řekla pravdu, jet "za chlapa" mi bylo tak nějak bližší. Za prvé bylo vysoce pravděpodobné, že kostým složím z toho, co mám doma, bez další nutnosti něco shánět a za druhé to bude pro jízdu na kole praktičtější, než dámský převlek.

Koleno po první delší jízdě trochu protestuje. Nicméně nechat si spravit kolo kvůli této akci mělo rozhodně smysl...

Zejména z praktických důvodů jsem si tedy vytvořila pánský ba spíše chlapecký kostým. Dokonce jsem našla i kšandy. Poskládala jsem si všechno do celku a položila na postel, abych si to lépe prohlédla. Za pět minut bylo hotovo. Perspektivní mladý muž :D. Přiznávám, že to, co se mi podařilo dát dohromady, možná není až tak úplně první republika. Alespoň ve srovnání s obrázky na internetu to bylo trochu odlišné. Rozhodně by se ale měla cenit snaha, na kterou se mnozí vykašlali. Ve finále jsem na sraz akce přijela v kostýmu jako jedna z mála. A rozhodně jsem toho nelitovala. Mrzelo by mně, kdybych jela ve stylu, který nosím každý den. Přece není od věci čas od času trochu popustit uzdu fantazii. A je škoda toho nevyužít, když k tomu vybízí situace :).

Jak už jsem psala, byla jsem pouze jedna z mála, kteří se nebáli jet v něčem, co se úplně normálně nenosí. Mně navíc škrtily ty kšandy bez kterých jsem odmítla jet. Z těch několika dobově oblečených ženských jsem byla jediná oblečená jako chlap, takže vlastně originál. Navíc se můj pečlivě zvažovaný krok skutečně ukázal jako mimořádně praktický. Jelo se do Lůžkovic, což je asi šest kiláků od Zlína. Sice krásně svítilo slunce, ale místy poprchal májový deštík. Hlavně ale foukal silný protivítr. Jak já si v těch gatích libovala, že si nemusím nic přidržovat :D! Jako kdybych to tušila a od sukně upustila záměrně.

Jelo nás skutečně požehnaně. Dnes je to také poprvé, co jsem si vyzkoušela a uvědomila, že jet na kole v davu není jen tak. Nikdy jsem takto nejela a vlastně mně ani nikdo neučil, jak držet stopu. To jsou nedostatky, které se při takových akcích projeví vždycky. A snažit se můžete sebevíc. Naštěstí jsem do cíle dojela jak bez nehody, tak i bez ublížení na zdraví sobě či někomu jinému. Chvílemi jsem se ale opravdu bála, že se něco přihodí. Nebyl ovšem důvod. Co se týká bezpečnosti celé akce, měla velmi dobrou organizaci. Centrem města jsme projížděli za asistence policie a po celou dobu jízdy nás "tvarovali" organizátoři v signálních vestách. I oni si nejspíš oddychli, když po slabší májové spršce značná část lidí jízdu vzdala. Najednou ubylo starostí...

Po cestě jsme míjeli spoustu lidí, co si průjezd cykloprůvodu nenechal ujít. Fotili a natáčeli si nás na mobil. Možná mně tedy spatříte i v nějakém videu :). Bylo opravdu těžké stíhat sledovat, kdo a kde mně natáčí zároveň s tím, že to dítě jedoucí přede mnou za chvíli spadne a bude potřeba včas zabrzdit. Kdykoliv jsem si ale včas všimla objektivu otočeného mým směrem, mávala jsem. Člověk, který si na takovou akci připraví převlek, automaticky souhlasí s tím, že bude trochu spolupracovat s pořadateli akce :).
V cíli bylo připraveno občerstvení. Maskovaní herci z divadla pronesli slavnostní řeč a společně jsme si zazpívali českou a slovenskou státní hymnu. Potom následovala volná zábava. Zůstala bych, ale mračna se stahovala v něco, co už rozhodně slabou přeháňku neslibovalo.

Už se moc těším na příští ročník s novým a doufám hodně ujetým tématem :p

Lea

2 lidé ohodnotili tento článek.